2. Cyklus; vlastní bloky
Úkol 1: Naprogramuj robota pro jízdu do čtverce
Úkol 2: Naprogramuj robota pro jízdu slalomu mezi kostkami.
Používat cyklus a vytvářet vlastní bloky se už žáci loni ve Scratchi učili. Jak ale donutit robota, aby se otočil právě o 90 stupňů? Takový příkaz k dispozici v programu Spike není…
Experimentem žáci zjistili, že pro našeho konkrétního robota šlo k otočení na místě o +90 stupňů resp. o -90 stupňů použít příkazy (…uvedené hodnoty jsme si následně zdůvodnili i výpočtem):
Potom už hravě zvládli vytvořit vlastní příkaz „čtverec“ nebo „slalom“ a otestovat jejich funkčnost. Při tom si uvědomili, že nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Použitý algoritmus by byl v počítačové simulaci bezproblémový, ale u robota – „mechanické hračky“ vstupují do hry další skutečnosti, jako je přesnost provedení našich příkazů v závislosti na rychlosti pohybu, na povrchu podložky (proklouznutí kola), apod.
Čeká nás tedy ještě hodně badatelské práce, než se naučíme robota správně „navigovat“.
Mgr. Hana Vaňková, vyučující INF v 8. ročníku