Tipy k učení doma
Klíčový je pravidelný režim jako kotva ve stavu nouze, ideálně s vyhrazeným pravidelným časem učení od do.
- začněte jednodušším učivem na rozjezd
- pak zařaďte těžké učivo, střídejte s lehčím učivem v blocích
- mezi bloky nechte spíše kratší přestávky dle únavy dítěte, kdy se dítě jen napije, trochu se protáhne, na chvíli se vyvětrá...
- stanovte si základ, který má dítě za daný den splnit
- rozvrhněte den s dítětem tak, aby v něm byl vyhrazen čas na učení, relax, hru, sport/cvičení, pobyt venku nebo v přírodě dle aktuálních možností
- je důležité, aby dítě udržovalo pravidelný kontakt se svými kamarády, byť virtuální
- novinky o vývoji pandemie coronaviru sledujte spíše jednou denně v určitou hodinu, neprožívejte je neustále opakovaně po celý den
- nezapomínejte myslet i na čas „jen pro sebe“, kdy můžete sami „dobít baterky“
Když to vázne... jak motivovat dítě k učení?
- systém postupných krůčků: učivo plníme postupně jednu část po druhé, nyní se soustředíme pouze na jeden krok. Vyhneme se tak zahlcení dítěte
- dát najevo pochopení „vidím, že se Ti nechce, už jsi unavený...“, „je to obtížnější než ve škole“. Lze zařadit přestávku, pokud už dítě opravdu nemůže - zahrát si kratší hru (karty, desková hra) nebo se podívat na část filmu. Pak se však k učivu opět vrátit
- nenutit dítě silou. Spíše mu vysvětlovat - „něco dělat musíš“, upozornit ho na nejistotu délky karantény - „nevíme, jak dlouho bude toto opatření trvat“, dát najevo svůj zájem o jeho vzdělávání - „nechci, abys ustrnul, chci, aby ses dál učil“, předjímat rizika - „nechci, aby se Ti to pak vše nakupilo a musel jsi to dohánět najednou“, přes hodnocení druhého pololetí - „za něco budeš muset mít známky“
- dát najevo svou podporu i nabídnout pomoc s těžším učivem, pokud dítě něčemu nerozumí, obrátit se o pomoc a k dovysvětlení na učitele v jeho konzultačním čase
- využít zábavné učení, online aplikace
- každé dítě je jiné a vy jako rodič ho znáte nejlépe - víte, kdy je unavené, kdy se mu „jen nechce“. Všímejte si okolností, kdy se zrovna dobře učí (denní doba, styl, pracovní prostředí, samo nebo s kamarádem...) a využijte je cíleně. Dítě si tak může navyknout samo nastavit a řídit svůj režim učení
- vytvořit si motivační systém podle zájmů dítěte, lze tvořivě zapojit fantazii - např. cesta za pokladem: za splněné denní úkoly si dítě vybarvuje políčka vedoucí až k cíli - pokladu (drobné odměně). Obdobou jsou body, žetonky, fazolky, které dítě sbírá - za určitý nasbíraný počet následuje odměna. Téma systému se dá snadno upravit podle zájmu dítěte (např. auta, roboti, sport, kartičky postav oblíbeného filmu nebo PC hry)
Technika zakotvení 5
pro krátké zpřítomnění a navození koncetrace před samotným učením
- dítě jmenuje 5 věcí, které vidí
- 4 oblasti, kterých se dotýká částmi svého těla
- 3 zvuky, které slyší
- 2 vůně nebo pocity, které cítí
- 1 věc, za kterou by se dnes pochválilo