Sté výročí trvání republiky
Ve čtvrtek 1. listopadu 2018 uspořádala komise společenskovědních předmětů projektový den, kterým jsme uctili významné 100. výročí existence našeho samostatného státu.
Pět členek komise si připravilo úkoly, které byly tematicky zaměřeny na československou historii, geografii, vědu, kulturu i sport. Žáci byli v každém ročníku rozděleni do 6 týmů. V těchto týmech pak procházeli pěti stanovišti, kde během 30 minut plnili rozmanité úkoly: v tělocvičně se proměnili ve vojáky, kteří museli zvládnout povelovou techniku, nacvičit pochodovou píseň, zachránit zraněného a překonat opičí dráhu.
Formou Kahootu (43 kvízových otázek na počítači) si prověřili znalosti o své rodné zemi, na dalším stanovišti získali zajímavé informace o významných místech ČR, skládali z puzzlí mapu ČR, do slepé mapy umísťovali památky UNESCO a jejich fotografie spolu s názvem památky lepili do přiložené mapy, na závěr si pak vyzkoušeli kvíz o památkách UNESCO.
Logika se promítla do stanoviště, kde musely týmy vyřešit matematický úkol, rozšifrovat tři citáty a určit jejich autora. Zařazeno bylo i stanoviště zaměřené na československou/českou kinematografii, kde týmy luštily křížovku, v níž tajenka ukrývala nejúspěšnější českou komedii století, tedy S tebou mě baví svět.
Dvojice si proti sobě zahrály Filmové pexeso, které obsahovalo 14 dvojic s názvem známého českého filmu a hláškou z tohoto filmu (např. „To není děda, to je Herodes!“ z filmu Jak dostat tatínka do polepšovny nebo „Zavřete oči, odcházím.“ z filmu Kristián), posledním úkolem bylo najít v textu ukryté názvy tří filmů oceněných Oscarem (Obchod na korze, Ostře sledované vlaky a Kolja).
Vedle těchto uvedených úkolů měl každý ročník zpracovat jeden úkol hlavní. V průběhu 60 minut zpracovávaly týmy tyto úkoly:
6. ročník Vědci, umělci
Úkoly: Významní vědci a umělci, kteří se proslavili v průběhu 100 let trvání Československa a České republiky.
- fotografii významné osobnosti nalep na tvrdý papír
- k dané fotografii vědce či umělce vypiš informace (jméno, příjmení, datum narození, popřípadě datum úmrtí, objev, vynález, ocenění, úspěchy, kterých dosáhli během svého života)
- výkres s fotografií a informacemi, doplň o nákres skutečnosti, kterou se proslavili
- o dvou vědcích nebo umělcích připrav stručné informace na ,,lípu osobností”
7. ročník Sportovci
Úkoly: Pohybové aktivity a sport hrály významnou roli v historii Československa a České republiky. Zjisti základní informace o sportovci/sportovkyni, který se nesmazatelně zapsal do historie československého a českého sportu.
- nakresli siluetu sportovce nebo obrys nářadí, náčiní, které ho proslavilo
- zjisti základní informace o sportovci (jméno, příjmení, datum a místo narození, popř. i úmrtí, sportovní odvětví, aktivní roky, kdy vrcholově sportoval, úspěchy, kterých dosáhl, zajímavosti)
- zjištěné informace napiš na papír
- připrav stručné informace o dvou sportovcích na „lípu století“
8. ročník Osobnosti, které bojovaly za československou a českou demokracii
Úkol:
- lipový list: na list nalep fotografii vylosované osobnosti, napiš jméno, data narození, úmrtí, v 1- 2 odrážkách čím se osobnost proslavila
- schematizovaná hlava - dle vzoru vystřihněte schematizovanou hlavu, nakreslete červenobílomodrý okraj (1,5 cm), nalepte připravenou fotografii, v 6 – 7 odrážkách zpracujte jeho životopis (co udělal pro stát a demokracii), zajímavosti, nakreslete alespoň 4 obrázky související s jeho životem a dobou, jeden obrázek musí být formou komiksu. Vymyslete alespoň 4 otázky pro čtenáře.
9. ročník Století československého/českého filmu
Úkol: československá kinematografie sehrávala v průběhu posledních 100 let velmi významnou roli. Nejen v oblasti kulturní, ale i politické, film byl často používán a zneužíván pro politické cíle, např. propagandu. Vedle nekvalitních filmů se nám však dochovala pěkná řada hodnotných děl, která byla ceněna i v zahraničí. Mnozí naši herci i režiséři, stejně tak filmové školy a filmové festivaly jsou známy i za oceánem. Dnes nahlédnete filmovým okénkem do historie i současnosti našeho filmového průmyslu a na chvilku se i vy stanete jeho tvůrci.
- prostudujte si obsahy 3 slavných českých filmů ze školního prostředí
- zvolte si jeden z nich a pokuste se vytvořit jednu filmovou scénu:
- napište si vlastní scénář (pro příklad je možné nahlédnout do scénáře filmu Dvojníci), využijte alespoň jednu uvedenou hlášku z filmu a jména filmových postav, další text bude váš autorský
- připravte si titulky k vlastnímu filmu
- natočte filmovou scénu na videokameru
Věříme, že si žáci odnesli z projektového dne nejenom poznatky, ale i zábavné zážitky, neboť to je podstata projektového vyučování – spolupráce, komunikace, ověření si poznatků v praxi a volba možných řešení, to vše zábavnou formou.
Výstupy z hlavních úkolů jsou vystaveny ve výklenku u busty J. A. Komenského v 1. patře školy, listy s osobnostmi jsou umístěny na „lípě osobností“ vedle hlavního vchodu do budovy. Během třídních schůzek 13. listopadu si vše mohli prohlédnout i rodiče našich žáků, případně veřejnost, stejně jako Retro výstavu ve 2. patře.
Komise společenských věd
Fotky z akce