Dne 30. března se konal další z projektových dnů na 2. stupni. Tentokrát se o jeho režii postaral tým společenských věd a věnoval ho 30. výročí vzniku České republiky.

Žáci pracovali ve dvou kategoriích. 6. + 7. ročník a 8. + 9. ročník. V rámci těchto kategorií byli rozlosování do smíšených skupin a na šesti stanovištích plnili postupně různé úkoly.

1. stanoviště bylo věnováno památkám UNESCO

Žáci zde poznávali české památky UNESCO podle fotografií a dozvídali se o nich zajímavosti z oblasti historie i současnosti. Některé údaje již znali, jiné si vyhledali na internetu a potom je doplňovali do připravených pracovních listů. Často si také uvědomili, že daná místa v minulosti navštívili, ať už se školou či s rodiči.

2. stanoviště bylo dějepisné – úniková hra

Učebny dějepisu a hudební výchovy se pro tento den změnily v únikové místnosti. Aby mohli žáci opustit tyto třídy, měli za úkol v jednotlivých skupinách najít šest QR kódů, které byly ukryté v místnosti. Po jejich načtení v tabletu se jim zobrazily různé úkoly – doplňovačky, křížovky, vícesměrky, spojovačky. Hledali např. všechny názvy naší země od jejího vzniku, spojovali jména prezidentů s jejich obrázkem apod. Po správném splnění úkolů získali žáci indicii, která jim pomohla splnit závěrečný úkol.

Dalším úkolem bylo složit obrázek z dílků puzzle, kde byla ukryta Mohyla míru, vila Tugendhat, Věstonická venuše nebo obrázek býčka nalezeného v Býčí skále. Tento složený obrázek nalepili na kartičku s textem a doplnili chybějící slova, nakonec zakreslili místo do mapy ČR. K doplnění textu jim pomohly získané indicie z jednotlivých úkolů. Na závěr mohli žáci zhlédnout na tabletech videa  -  Slavné dny (Den, kdy vznikla samostatná Česká republika) a poslední 111. díl z našich oblíbených kreslených  Dějin udatného českého národa se slavnými osobnostmi našich dějin.

Všem skupinám se podařilo úspěšně splnit všechny úkoly a třídy opustit.

3. stanoviště se zaměřilo na známá místa a města ČR

Práce na stanovišti byla rozdělena do dvou částí. V první části dostali žáci kartičky s otázkami k zajímavým místům ČR, které byly doplněny obrázky. Z několika nabízených odpovědí vybrali tu správnou a získali tak postupně několik písmenek, ze kterých potom museli vyluštit názvy českých měst. Za správná města získávali kartičky se zajímavými informacemi o těchto městech. V závěrečné části dne pak tato města zanesli do mapy.

Druhá část byla soutěžní. Dvě družstva ve třídě mezi sebou soutěžila v luštění anagramů českých měst a tato města pak správně umísťovali do slepé mapy ČR. Podle úspěšnosti získávala družstva body.

4. stanoviště bylo věnováno animaci

V úvodu se žáci dověděli informace o filmovém studiu Bratři v triku, kde již od roku 1945 vznikaly první animované filmy. Vyzkoušeli si jednoduchou techniku animace jako za „starých časů“ a to bez použití počítačů, tabletů či mobilních telefonů. Svůj obrázek rozpohybovali pouze pomocí dvou a více listů papíru a kreslicích pomůcek. Potěšila nás spousta originálních nápadů i propracovaných kreseb. Fantazii využili členové jednotlivých skupin i při plnění dalšího úkolu, kdy tvořili nápis na mapu České republiky „Máme rádi Česko“.

5. stanoviště a typicky české pojmy

Na tomto stanovišti dostaly skupiny pracovní listy, do nichž doplňovaly odpovědi na úkoly. Jedním z nich bylo typické české jídlo, jakým je bramboračka, bramboráky, rajská omáčka, vepřo knedlo zelo nebo řízek s bramborovým salátem, a aby ho bylo možné uvařit, musely týmy poskládat rozstříhaný postup přípravy. Dále museli žáci sestavit podobiznu významného Čecha z puzzle a vypsat o něm důležité informace, podobně vyhledávali informace o žijící osobnosti, kterou si ve skupině zvolili.  Další úkol byl zaměřen  na český výrobek, např. český křišťál, vánoční ozdoby, židle tonet, mattoni atd., zde si mohli na tabletu vyhledat dostupné informace a několik z nich doplnit do pracovního listu. A konečně měli žáci vyřešit známá česká rčení nebo přísloví podle ilustrací. Starší žáci tím vyluštili tajenku. Samostatný pracovní list se věnoval státním symbolům a informacím o České republice. Všechny úkoly se staly součástí plakátu s mapou České republiky.

6. stanoviště bylo v tělocvičně

Zde byli žákům představeni významní čeští sportovci - Emil Zátopek a současní biatlonisté – Markéta Davidová a Michal Krčmář. Po vyluštění tajenky následoval úkol zjistit rodiště Emila Zátopka a místo konání světového poháru a mistrovství světa v biatlonu. Zajímavostí pro některé mohla být i informace, že pořadatelé v Novém Městě na Moravě průběžně vyrábí sníh a skladují a přikrývají ho plachtami, aby závod nebyl ohrožen. Žáci si zahráli lidské Člověče, nezlob se a zaběhali a „zastříleli“ si biatlon. Obě stanoviště byla pojata štafetově a o vítězství rozhodovala nejen rychlost a přesnost, ale i trocha štěstí.

Odpoledne žáci získané materiály zanesli do mapy a vytvořili krásné přehledy své dopolední činnosti.

Den končil vytvořením živé vlajky ČR.

Činnosti během tohoto dne byly velmi pestré a žáci získali netradiční formou řadu poznatků o naší zemi. Podle reakcí a hodnocení žáků se jim projektový den velmi líbil.

Za vzdělávací tým RNDr. Eva Sedláková

Fotogalerie