Robotika
V letošním školním roce mají žáci 8. ročníku poprvé mezi povinnými předměty i informatiku. V oblasti Algoritmizace a programování se letos věnují robotice.
Očekávané výstupy ŠVP
Žákyně/žák:
- podle návodu nebo vlastní tvořivostí sestaví robota
- upraví konstrukci robota tak, aby plnil modifikovaný úkol
- vytvoří program pro robota a otestuje jeho funkčnost
- přečte program pro robota a najde v něm případné chyby
- ovládá výstupní zařízení a senzory robota
- vyřeší problém tím, že sestaví a naprogramuje robota
V hodinách pracujeme s robotickými stavebnicemi Lego Education Spike Prime. Navazujeme na znalosti a dovednosti z programování ve Scratchi, které si žáci osvojili v 7. ročníku.
LEGO® Education 45678 SPIKE™ Prime Set
|
4. Senzor vzdálenosti; práce s proměnnou
V této části si žáci ke svému malému výukovému robotovi přistavěli nástavec, který připomínal hrábě a byl ovládán velkým motorem, do hubu připojili senzor vzdálenosti a začali zkoumat nové programové bloky.
3. Gyroskop; vlastní blok s parametrem
V programovatelném hubu stavebnice Lego Education Spike Prime je vestavěný gyroskop. Jde o senzor pro měření náklonu. Dokáže měřit 3 různé druhy náklonů, v Lego Spike jsou pojmenovány podle 3D pohybů letadel: ROLL, YAW a PITCH.
2. Cyklus; vlastní bloky
Úkol 1: Naprogramuj robota pro jízdu do čtverce
Úkol 2: Naprogramuj robota pro jízdu slalomu mezi kostkami.
Používat cyklus a vytvářet vlastní bloky se už žáci loni ve Scratchi učili. Jak ale donutit robota, aby se otočil právě o 90 stupňů? Takový příkaz k dispozici v programu Spike není…
1. Úvod do práce se stavebnicí
Nejprve jsme se v úvodní kurzu seznámili se základními „chytrými“ částmi stavebnice Lego Education Spike Prime: programovatelný hub, motory, světelný senzor, sensor vzdálenosti, senzor síly, gyroskop.