Metodické pokyny a školský zákon stanovily školám systém primární prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a zákonnou povinnost tuto prevenci realizovat, aby byly vytvořeny podmínky pro zdravý vývoj dětí a pro předcházení vzniku rizikového chování. Roku 2005 byl dále přijat zákon k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami. Poslední změna proběhla v zákoně č. 174/2021 Sb., který se v §12 speciálně věnuje nikotinovým sáčkům bez obsahu tabáku a stejně jako tabákové výrobky je nelze prodávat osobám mladším 18 let. V současné době se pracuje na legislativním zákazu či omezení prodeje a užívání kratomu, moderní drogy, která zaplnila náš trh a stala se velmi populární mezi mládeží.

Pro splnění výše uvedených zákonů a pokynů se každoročně ve škole realizuje Školní preventivní program (dále jen ŠPP), který vypracovává školní metodik prevence a v závěru roku hodnotí jeho úspěšnost. V současné době spočívá hodnocení v elektronickém výkaznictví, díky němuž lze následně vytvořit celostátní statistiku výskytu sociálně patologických jevů i uskutečněných preventivních opatření v jednotlivých krajích a regionech.

Pro funkci školního metodika prevence MŠMT doporučuje specializační studium v rozsahu 250 hodin. V letošním roce jsem dokončila toto studium úspěšně složenou zkouškou a získáním osvědčení. Součástí tohoto studia byla i zahraniční stáž na Maltě, jejíž hlavní náplní bylo seznámení s maltským vzdělávacím systémem a srovnání preventivních opatření či řešení rizikového chování jejich žáků.

ŠPP je tvořen akcemi a aktivitami, které mají žákům ukázat nebezpečí rizikového chování a naopak nabídnout zdravé varianty využití volného času. V ČR existuje celá řada nadací či organizací, jež pomáhají školám naplnit ŠPP. Jednou z nejdéle úspěšně působících organizací v této oblasti je Sdružení Podané ruce o. p. s., Brno. Jeho cílem je poskytovat služby v oblasti prevence a léčby návykového chování, duševního zdraví, programů pro děti a mládež, ochrany veřejného zdraví, programů na podporu a rozvoj etnických skupin a dalších. Dlouholeté působení sdružení v této oblasti je zárukou dobře připravených programů vedených zkušenými a odborně způsobilými lektory, studenty nebo absolventy sociálních oborů VŠ. Díky dlouhodobé oboustranné spolupráci jsme si proto i v tomto školním roce opět cyklus preventivních programů od Sdružení Podané ruce objednali. Dvou nebo tříhodinové lekce proběhly ve všech ročnících. Na 1. stupni si program vybraly třídní učitelky, nejlépe totiž znají kolektiv třídy i problémy, s nimiž se potýkají. Programy byly tedy zaměřeny na vytvoření týmu, bezpečné užívání chytrých telefonů a tabletů, na prevenci užívání alkoholu a tabáku, bezpečnosti na internetu a kyberšikanu. Na 2. stupni se pak navazovalo programy proti závislostem obecně, dále proti užívání alkoholu, nikotinu, marihuany a manipulaci v on-line prostředí. Žákům 9. ročníku byly určeny lekce o intimitě a zdravém sexuálním chování. Všechny programy proběhly interaktivní formou, žáci se museli aktivně zapojovat a učit se jinak než formou výkladu. Bohužel tyto programy nejsou státem dotovány, proto se na nich žáci musí finančně podílet, a to 60–80 Kč za žáka.

Kromě výše uvedených programů proběhly v 7. ročníku také besedy o dospívání Čas proměn a Na startu mužnosti, které realizuje organizace MP Education a s níž rovněž dlouhodobě spolupracujeme. Mnohé aktivity, které lze považovat za součást nespecifické prevence, si ve škole zajišťujeme sami, patří mezi ně projektové dny, exkurze, aktivity ve třídnických hodinách i v některých výukových předmětech. Do všeobecné prevence patří i nabídka volnočasových aktivit, což nám umožňuje Školní klub s řadou sportovních, kulturních a vzdělávacích kroužků. Podrobnější informace viz ŠPP na www.zslysice.cz.

Peníze ani čas věnované prevenci rozhodně nemohou být považovány za ztracené. Svědčí o tom řada případů, které jsme řešili v průběhu školního roku. Jako školní metodik se zúčastňuji řady komisí a schůzek, jež se týkají žáků s problémy v chování nebo vzdělávání. Musím potvrdit, že narůstá počet dětí s psychickými problémy, což psychologové považují za následek distanční výuky a sociální izolace dětí v období covidu. Letos jsem kromě kouření, záškoláctví nebo vandalismu opět řešila případy nevhodného užívání sociálních sítí a projevy kyberšikany. Kromě klasického kouření se ve škole zjistilo užívání nikotinových sáčků a elektronických cigaret, které jsou v současné době volně dostupné, přičemž vytvoření závislosti je rychlejší než u běžných cigaret, dokonce je v některých případech možno se předávkovat. Podobně je tomu i s kratomem, o němž jsem se zmiňovala v úvodu zprávy, jeho užívání je však velmi obtížné zjistit. Rodiče našich žáků byli informováni o nových návykových látkách i jejich rizicích, třídní učitelé o tom samozřejmě se žáky hovořili na třídnických hodinách.

Mgr. Simona Kyánková, školní metodik prevence