probíhal ve dnech 19. až 23. května 2003. Hlavní garantkou byla p. uč. Hana Tesařová.
Zadání úkolů:
1) Závody do vrchu
Úkol: Vypočti průměrnou rychlost a výkon cyklisty při jízdě do vrchu
Zadání:
- Uspořádej závody na kolech do vrchu pro svoje spolužáky. (alespoň 6 závodníků). Trasa závodu je vyznačena od Miva ulicí Zákostelí k autobusové zastávce u školy.
- Výsledky závodů a důležité fyzikální veličiny zapisujte do tabulky a určete průměrnou rychlost a výkon jednotlivých závodníků.
- Zakreslete na milimetrový papír grafy závislosti dráhy na čase a rychlosti na čase. Z tvaru grafů vyvoďte závěry.
- Navrhněte další výpočty ze získaných veličin formou fyzikálního příkladu (zadání a kompletního řešení i s komentářem).
Zadavatel úkolu a konzultant: Hana Tesařová, Bohumila Marečková
2) Poznáváme historii našeho regionu
Úkol: Objevuj drobné historické stavby (boží muka, kříže, mezní kameny apod.) Zakresli drobné stavby do mapy a zjisti si od pamětníků nebo ze starých kronik co nejvíce informací
Zadání:
- Zajisti si vhodnou mapu a stavby (alespoň tři) do mapy zakresli
- Pořiď grafickou dokumentaci sledovaného objektu (foto nebo kresba)
- Pojednání musí být v rozsahu alespoň sedmi řádků textu (formát A4, písmo 12)
- Nezapomeň uvést zdroje informací
Zadavatel úkolu a konzultant: Hana Tesařová
3) Česká republika a Evropská unie
1. úroveň – úkol pro všechny
Zjistěte tyto údaje:
- Historický vývoj EU
- Hlavní koncepce (význam, výhody EU)
- Hlavní instituce EU
- Česká republika a Evropská unie
- Proveďte minireferendum o vstupu do EU
(alespoň 100 dotázaných ve Vašem okolí)
Dotázané rozdělte do skupin podle věku
18 - 30 let
31 – 50 let
nad 50 let
a na základě zjištěných údajů proveďte vyhodnocení dotazníku.
2. úroveň – úkol navíc (pro zájemce)
- Kdo je kdo v EU:
(co znamenaly dané osobnosti pro rozvoj a fungování EU)
- Konrád Adenauer
- Willy Brandt
- Michael Gorbačov
- Margaret Thatcherová
- Eneko Landaburu - Kdo je naším hlavním vyjednávačem v Bruselu?
- Kdo je vedoucím Delegace Evropské komise pro ČR?
Zadavatel úkolu a konzultant: Eva Sedláková
4) Srovnání kulturního života
Úkol: Srovnejte kulturní a sportovní život v Lysicích dnes a v období první republiky
(1918 – 1938)
(s možností zaměřit se např. na divadelnictví,čtenářství, Sokol ….)
Součástí úkolu bude:
- pojednání o kulturním životě dnes a v období první republiky (činnost spolků, kulturní a sportovní akce, ...)
- anketa: zjišťující, zda jsou občané Lysic s kulturním životem obce spokojeni, alespoň 25 respondentů rozdělených do věkových skupin:
- 15 let
- 16 – 25 let
- 26 – 45 let
- 46 – 60 let
- nad 61 let
Anketu zpracujte do škály
spokojen nespokojen
1 2 3 4 5
+ příklad s čím je dotazovaný spokojen, s čím nespokojen - rozhovor s aktérem kulturního dění např. hercem, režisérem apod.
Zdroje: Lysický zpravodaj, kroniky (obecní, čtenářského spolku, divadelní apod.), ...
Zadavatel úkolu a konzultant: Martina Čumová
5) Průtok Lysického potoka
Úkol: Zjisti průtok Lysického potoka v místě u staré dálnice
Zadání:
- Do mapy vyznač místo měření, popiš danou situaci (den, počasí minulého dne, srážky apod.)
- Popiš postup měření
- Proveď výpočet s vhodnou přesností
Zadavatel úkolu a konzultant: Hana Tesařová
6) Úkoly z anglického jazyka:
- Popište životní prostředí Lysicka
- Připravte „výkladový slovník“ pro žáky 6. tříd týkajících se pojmů používaných ve svých pracích o životním prostředí
- Jako „klíč“ utvořte obrázkový slovník těchto pojmů
Zadavatel úkolu a konzultant: Vanda Ošlejšková, Zuzana Straková
7) Příprava vlastních barviv
- Připravte červené, zelené, žluté a hnědé barvivo z přírodních materiálů
- Obarvěte jimi kousky bílé látky (před uložením k úkolu důkladně usušit)
- Mícháním vyrobených barviv vytvořte dvě jiné barvy a jimi obarvěte další kousky bílé látky
- Co je bílé světlo (skládání barev)
- Vysvětlete podstatu barevnosti látek.
Výstup:
- použité pomůcky a materiály
- popis postupu a výsledky práce – doložit vytvořenými vzorky
- vysvětlit teoretické otázky
Zadavatel úkolu a konzultant: Stanislav Sedláček
8) Písemná obhajoba vylosovaného úkolu
Výstup:
- Písemné zpracování hodnocení, postřehů a poznatků z plnění zadaného úkolu
- Zveřejnění tohoto dokumentu na webové stránce školy
Zadavatel úkolu a konzultant: Hana Tesařová
9) Zpráva do novin „Týden u nás“
Úkol:
- seznámit čtenáře deníku Rovnost s akcí na škole týkající se Týdne deváťáků
- sestavit žádost o zveřejnění článku
- nachystat na školním počítači článek k odeslání e-mailem
Článek neodesílejte, jen ten nejlepší bude po vybrání do redakce zaslán.
Zadavatel úkolu a konzultant: Lea Máslová
10) Pozorování vybraného ekosystému v okolí naší školy
Úkol: 1. Modelový nákres a popis výsekem z kulturního ekosystému
- provázkem o délce 4 m a 4 kolíky vyznačte sledovanou plochu 1 metru čtverečního
- na pomocný papír nakreslete čtverec znázorňující plochu v měřítku 1 : 10
- pořiďte fotodokumentaci pomocí školního digitálního fotoaparátu
- zhotovte seznam druhů rostlin a zakreslete přibližně jejich rozmístění do čtverce na plánku (nezapomeňte vyznačit na plánku světové strany)
- určené rostliny seřaďte podle pater:
mechové patro název rostliny počet kusů
bylinné patro
keřové patro
stromové patro
- výskyt živočišných druhů:
navštivte vymezený výsek ekosystému a pokud se zde vyskytne zástupce živočichů, snažte se jej určit a zaznamenat do seznamu živočichů
Práce bude obsahovat:
- titulní stranu
ZŠ Lysice, Zákostelí 360
EKOSYSTÉMY V OKOLÍ ŠKOLY
skupinová práce z přírodopisu: seznam skupiny
- úvod: velmi stručné zdůvodnění zpracování tématu
- metodika práce: popis všech pracovních postupů
- vlastní práce:
- modelový nákres (čtvercový plánek s nákresem) a popis výseku ekosystému
- seznam druhů rostlin seřazených do pater a jejich počet na 1 metru čtverečním
- seznam živočichů,kteří se v době pozorování vyskytli na daném ekosystému
- příloha s dokumentárními materiály – tj. od každého druhu rostliny vylisuj jednoho zástupce, popiš a nalep na kartu s názvem Příloha
- použitá literatura: klíče, učebnice a jiné zdroje
Zadavatel úkolu a konzultant: Eva Požárová