proběhl ve dnech 18. - 25. května 2018, měl téma „Jsme spojeni s přírodou.“ Jak už název říká, úkoly byly o přírodě, ochraně přírody a o životě v ní. Garanty projektu byli p. uč. Sedláček a p. uč. Požárová.
Zadání úkolů:
1) Panel o životě včel
Vytvořte panel o životě včel ve včelím úlu a významu včel v přírodě (funkce královny, dělnice, trubců, včelí úl, včelí produkty, ….). Využijte informace z přednášky a pracovního listu.
Výstupy
- Odevzdat panel po páteční prezentaci p. uč. Sedláčkovi
- Zaslat vyplněný pracovní list k přednášce do odevzdávárny
2) Prezentace o včelách
Vytvořte prezentaci o včelách, jejich významu v přírodě, využití včelích produktů člověkem, práci včelaře pro vylosovanou třídu.
Výstupy v prezentaci
- Popis panelu
- Přehrát krátké zajímavé video o životě včel
- Soutěž nebo hra pro třídu na téma „včely“
- Sehrajte scénku (pohádku) o včelách (vymyslete si svoji nebo použijte jako předlohu nějakou známou pohádku)
3) Vyrobte čmelín
Vyrobte čmelín
Ve školní dílně budete mít k dispozici materiál i návod jak čmelín vyrobit. Úkol lze plnit pouze ve středu od 750 do 1120 s panem učitelem Horbasem.
Výstup
- Vyrobený čmelín – odevzdat v pátek po prezentaci p. uč. Sedláčkovi
4) Prezentace o životě čmeláků
Vytvořte prezentaci pro vylosovanou třídu o životě čmeláků – kde žijí, jakou mají funkci v přírodě, co jim škodí, jaké mají přirozené nepřátele, proč jich ubývá, …
Výstupy v prezentaci
- Předvést vyrobený čmelín, vysvětlit jeho funkci, popsat stavbu čmelína, …
- Informovat o významu čmeláka v přírodě
- Vytvořit křížovku na téma čmelák
5) Pták roku SÝČEK OBECNÝ
PTÁK ROKU SÝČEK OBECNÝ
Ještě nedávno byl sýček obecný hojnou sovou. Za posledních 40 let ale počty těchto soviček strmě klesly na méně než deset procent původní populace. I proto je právě tento druh letošním Ptákem roku.
ÚKOL:
Zjisti dostupné informace o sýčkovi obecném:
- Jak sýčka poznáme?
- Jaká je jeho zákonná ochrana?
- Kde všude sýčci žijí?
- Výskyt v ČR?
- Potrava
- Hnízdění
- Příčiny ohrožení
- Pověry kolem sýčků
- Jak se k úbytku sýčků staví Česká společnost ornitologická?
- Co je akustický monitoring sýčka obecného
- Jak můžeme my pomáhat?
Výstup
- Představ třídě situaci o sýčkovi obecném a zajímavé informace o jeho životě, výskytu a možnostech znovu rozšíření v ČR na panelu, který odevzdáš p. uč. Požárové.
- Vytvořit skládačku jako „puzzle“
6) Písnička o přírodě
Vytvořte text písničky na známou melodii o přírodě
Výstupy
- Zaslat text do odevzdávárny
- Zazpívat společně píseň o přírodě pro vylosovanou třídu a tuto píseň třídu naučit (je možný i doprovod na hudební nástroj)
7) Pesticidy
Co jsou pesticidy? Jaké druhy pesticidů existují? K čemu se používají? V čem škodí přírodě a člověku?
Výstupy
- Zaslat dokument do odevzdávárny
- Seznámit třídu s informacemi při prezentaci
8) Panel o funkci sběrného dvora a čističky odpadních vod
Vytvořte panel o funkci sběrného dvora a čističky odpadních vod (ČOV).
Jaké druhy odpadů lze na sběrný dvůr umístit? Co se děje s odpadem dál? Jakým způsobem probíhá čištění odpadních vod? Jaké látky lze z vody bezpečně zachytit a jaké látky zachytit nelze?
Výstupy
- Vyplněné pracovní listy – zaslat do odevzdávárny
- Panel na dané téma – odevzdat p. uč. Sedláčkovi
9) Prezentace o funkci sběrného dvora a ČOV
Vytvořte prezentaci pro vylosovanou třídu o funkci sběrného dvora a ČOV.
Výstup
- Popsat panel o sběrném dvoru a ČOV před třídou
- Vysvětlit, jak se dál zachází s odpady a nečistotami z čističky
10) Prezentace o odpadech
Vytvořte prezentaci pro vylosovanou třídu o odpadech.
Jaké druhy odpadu se sbírají, jaké kontejnery se používají (papír, plasty, sklo bíle a barevné, nápojové kartony, popelnice na směsný komunální odpad, kontejner na směsný komunální odpad, box na baterie, nádoby na elektrozařízení, velkokapacitní vana na objemový odpad, nádoba na bioodpad), jaké mají označení (barvu)? Jak dlouho se v přírodě rozkládá biologický odpad, železo, sklo, PET lahve, polystyren ….. Co je recyklace? Příklady výrobků z recyklovaného odpadu.
Výstupy
- Informovat o druzích odpadu a sběrných nádobách
- Vytvořit pro třídu kvíz na téma jaký odpad patří do daného kontejneru (např. kam patří mastný papír, krabice od mléka, ….), jakou barvu mají nádoby na jednotlivý odpad, jak dlouho se rozkládá určitý odpad – kvíz i s řešením zaslat do odevzdávárny.
11) Tvorba díla z odpadních materiálů
Vytvořte umělecké dílo – obraz, sochu, model, …..z odpadních materiálů (papír, textil, plechovky, železo, víčka od jogurtů, hliník,….)
Výstupy
- Předvést a popsat při prezentaci vybrané třídě
- Odevzdat toto dílo v pátek po prezentaci p. uč. Sedláčkovi a Požárové
12) Složení potravin, příprava jídla
Každý žák si vybere jedno svoje oblíbené jídlo a jedno oblíbené pití. Rozebere etiketu na obalu – složení (jaké látky obsahuje, jak jsou tělu prospěšné a jak mu mohou ublížit), z jakého materiálu je obal a jak ho lze recyklovat.
Výstupy
- Tento dokument za každého člena skupiny zaslat do odevzdávárny
- Prezentace informací o vybraných jídlech a pití před vylosovanou třídou
- Připravit občerstvení pro žáky vylosované třídy formou nápoje (z ovoce nebo zeleniny) tzn. bez konzervačních látek a syntetických obalů.
13) Co to je ekostopa
V prezentaci pro vylosovanou třídu využijte následující webové stránky
http://www.hraozemi.cz/files/ekostopa/ekostopa.php
http://www.worldometers.info/cz/
Výstupy
- Vysvětlete, co to je ekostopa
- Spočítejte příklad ekostopy pro jednoho z členů vašeho týmu online (pomocí interaktivní tabule)
- Ukažte online statistiky ohledně vody, energie, životního prostředí
- diskutujte se třídou o získaných informacích
14) Koláž o přírodě
Vytvořte koláž o přírodě. V první části koláže umístěte obrázky neporušené, čisté, nedotčené přírody. V druhé části umístěte obrázky přírody poničené člověkem.
Výstup
- předvést koláž třídě při prezentaci
- odevzdat koláž po páteční prezentaci p. uč. Požárové
15) Model ekologického statku
Lze bydlet v souladu s přírodou?
VYTVOŘTE MODEL EKOLOGICKÉHO STATKU – jedná se o zhmotnění fantazie, co nejvíce podložené technickými údaji do modelu:
- sestavte model (max.1m x 1m) ekologicky fungujícího statku, kde zdravě žije rodina ve spojení s přírodou, co nejvíc soběstačně, s co nejmenším zatížením pro přírodu
- model má představovat území o rozloze 1ha
- model vytvoř co nejvíce z přírodního materiálu nebo tak, aby jej imitoval.
- znázorni a vymodeluj:
- oplocení celého pozemku
- rodinný domek nejlépe z přírodního materiálu
- imitace zdroje energie
- studna na pitnou vodu (umístění)
- čistička vody – přírodní
- osázení úrodné půdy (sad ovocných stromů, záhonky se zeleninou, kořením, ovocem, bylinami, květinami)
- chovaná zvířata – umístění, způsob
- včelín
- rybníček nebo jezírko
- vyřešení otázky odpadů
- relaxační zóna
Výstup:
- propracovaný model ekologického statku v rozměru 0,5m x 0,5m až 1m x 1m se všemi zadanými údaji – odevzdat p. uč. Požárové
- popsat žákům vybrané třídy, výhody takového způsobu života oproti přetechnizovanému způsobu
- popsat, jaké vidí nedostatky i nápady, jak by šly nedostatky odstranit nebo vylepšit.
- okomentovat a v prezentaci představit a podrobně popsat jednotlivé body A – G podle vašeho výběru tak, aby zapadaly do chodu dění na statku.
- hotové prezentace pošlete do odevzdávárny
A) EKODŮM
vyhledejte, z jakých přírodních materiálů je možné dnes stavět domy.
Výstup: V prezentaci představte podrobně jednu variantu přírodní stavby a pokuste se objasnit její výhody či nevýhody. (jak se staví, materiál, podmínky apod.)
B) VODA NA STATKU
připravte popis a vysvětlení vaší představy o hospodaření s vodou do prezentace
- zdroje pitné a užitkové vody, jejich využití, jak si statek vystačí s vodou (zalévání, koupání, pitná voda, mytí nádobí, napájení zvířat…..)
- možná řešení šetření pitnou vodou.
Výstup: uveďte, jaký zdroj pitné vody jste zvolili pro váš statek, najděte firmy, které provádí vrtané studny, v prezentaci je uveďte, a porovnejte ceny. Kterou firmu byste si zvolili a proč?
C) ČISTIČKA ODPADNÍCH VOD (ČOV)
vyhledejte možnosti přírodního a pro přírodu nezávadného čištění odpadní vody na statku a vyberte jednu, kterou podrobněji popíšete:
- její technologii, na jakém principu pracuje a za jakých podmínek funguje
- jaké přípravky se mohou/nemohou používat pro umývání, praní apod.
Výstup: představte ČOV, kterou jste vybrali pro chod statku
- technické údaje a popis předveďte v prezentaci
D) ENERGIE NA STATKU
připravte popis a vysvětlení vaší představy o energiích, které jsou potřebné k samostatnému a soběstačnému fungování statku.
- osvětlení, teplo, energie pro elektroniku, přístroje apod.
Výstup: Vyberte vhodný/é zdroj/e energie a seznamte posluchače s předpokládaným výkonem a využitím. Může být i více zdrojů.
E) VČELSTVO (využití informací z již zpracovaného úkolu „Včely“)
- k čemu je na statku potřebné včelstvo, shrnout, jaké má využití
F) PŘÍPRAVA POZEMKU PRO PĚSTOVÁNÍ PLODIN
uvést v popisu, jak si představujete obdělávání půdy pro pěstování plodin
- jak je potřeba o půdu pečovat, aby na ní něco rostlo
- výhody a nevýhody různého druhu hnojení
Výstup: v prezentaci shrňte, postup přípravy půdy a vhodnost různého druhu hnojení.
G) PĚSTOVÁNÍ PLODIN
vypracujte přehled plodin (ovoce, zelenina, koření), které je vhodné pěstovat na pozemku tak, aby byla potrava dostupná v období celého roku.
- jakými způsoby lze uchovat vypěstované plodiny do zásoby? Vytvořte příklady plodin a jejich uchování
- jakými způsoby lze vypěstované plodiny zpracovat?
- jak lze naložit s případným přebytkem plodin?
Výstup: zaměstnat žáky posluchače úkolem o pěstování, plodinách, výrobcích
- v prezentaci uveďte: co nejvíce různých způsobů a postupů zpracování vypěstovaných plodin
- recept/y nebo i ochutnávku zpracování např. jablka…