jméno |
Mgr. Lea Máslová |
telefon |
+420 - 516 427 098 |
e-mail |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
konzultace |
možno domluvit kdykoli ve škole |
schránka důvěry |
se nachází v prvním patře naproti rozhlasové kabině, je možno do ní kdykoli hodit vzkaz, následuje domluva schůzky a hledání řešení. |
Činnost výchovného poradce
Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Novelizace vyhláška č.116/2011Sb.
Výchovný poradce se také zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 73/2005 Sb. Rozsah přímé pedagogicko--psychologické činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
Mezi standardní činnosti výchovného poradce patří činnosti poradenské, metodické a informační. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Poradenské činnosti
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, tj. zejména:
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací dráhy žáka
- individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem a školní psacholožkou)
- poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)
- informace o studijních možnostech, pomoc při vyplnění a včasném odeslání přihlášek ke studiu
- organizace schůzky se zákonnými zástupci vycházejících žáků,
- zajištění dostatečného počtu informačních materiálů o možnostech studia na středních školách, jejich zprostředkování žákům (brožury, nástěnka)
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum a středisko výchovné péče) při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
- zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a rodičům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
- ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sledovat žáky s výukovými problémy
- předkládat učitelům, řediteli školy a rodičům návrhy na další péči o tyto žáky
- vést evidenci integrovaných žáků ve škole a podílet se spolu s ostatními pedagogy a školní psycholožkou na zpracování dokumentace pro integrované žáky
- v součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciovat vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost
- dohlížet na vedení dokumentace výchovných problémů u třídních učitelů
- ve spolupráci s třídními učiteli vyhledávat a sledovat talentované a nadané žáky
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- zajišťovat případná vyšetření v PPP, SPC
- pomáhat učitelům zprostředkovat podklady pro psychologická a speciálně-pedagogická vyšetření
- Příprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
Metodické a informační činnosti
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, inkluze, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření 1. stupně, práce s nadanými žáky apod.
- metodicky pomáhat učitelům poskytujícím nápravnou péči,
- poskytovat poradenskou činnost pro rodiče,
- poskytovat poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích,
- navrhovat řešení konfliktních situací (rodič-učitel, žák-učitel, žák-žák),
- spolu s třídními učiteli sledovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení a jejich zajišťování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Spolupráce s dalšími organizacemi
- Účastní se akcí organizovaných pedagogicko-psychologickou poradnou a úřadem práce pro výchovné poradce.
- Účastní se vzdělávacích akcí pro výchovné poradce.
- Dle potřeby spolupracuje s dalšími orgány – pedagogicko-psychologickou poradnou, s orgány péče o děti, s policií apod
Spolupráce s metodikem prevence
- Ve spolupráci se školním metodikem prevence organizuje výchovné a preventivní akce pro žáky (besedy, exkurze, přednášky apod.)
- Spolu se školním metodikem prevence sleduje žáky potenciálně problematické. V případě vážných problémů nebo na základě doporučení třídního učitele dává řediteli školy návrh na svolání výchovné komise. Z jejího jednání pořizuje zápis.
Spolupráce s vedením školy
- Předkládá řediteli školy návrhy týkající se výchovy, prevence a nápravy vzniklých problémů.
- Vypracovává roční plán výchovného poradce a vyhodnocení své činnosti.
Volba povolání
Informace k přijímacímu řízení na SŠ
Přijímací řízení na obory s talentovou zkouškou a konzervatoře
Talentové zkoušky jsou přijímacím řízením na všechny obory, které spadají do skupiny Umění a užité umění, rozeznají se podle identifikačního kódu, který začíná dvojčíslím 82. Umělecké školy jsou v mnohém specifické. Hlavní rozdíly jsou ty, že je třeba na ně podat přihlášky mnohem dříve, než na obory bez talentové zkoušky, a deváťáci pro přijetí nemusí psát jednotné CERMAT testy.
Uchazeči můžou podat až dvě přihlášky do uměleckých oborů s talentovou zkouškou. Školy se na každé přihlášce uvádí ve stejném pořadí.
Termíny podání přihlášek a vyhlášení výsledků:
Vyhlášení kritérií pro přijímání do oborů s talentovou zkouškou a konzervatoří: do 31. října 2023.
Podání přihlášek do oborů s talentovou zkouškou a konzervatoří: do 30. listopadu 2023.
Vyhlášení výsledků do oborů s talentovou zkouškou a konzervatoří: od 5. do 15. února 2024.
Termíny talentových zkoušek:
Talentové zkoušky do oborů středního vzdělání s talentovou zkouškou: pracovní dny od 2. ledna do 15. ledna 2024.
Talentové zkoušky do oborů vzdělání v konzervatořích: pracovní dny od 15. ledna do 31. ledna 2024.
Plánované změny přijímacího řízení na SŠ (bez talentové zkoušky) pro školní rok 2023/24:
dva řádné termíny přijímaček v pátek a v pondělí 12. a 15. dubna 2024 (již potvrzeno MŠMT)
dva náhradní termíny přijímaček v pondělí a úterý 29. a 30. dubna 2024 (již potvrzeno MŠMT)
již známe návrh nového zákona a vyhlášky o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, kde se dále plánuje:
- přihlášky na SŠ v digitální podobě (podpis zákonného zástupce zajistí např. bankovní identita)
- 3 elektronické přihlášky na 3 střední školy
- prioritizace SŠ na přihlášce, tzn. největší zájem o školu na prvním místě (nepůjde po podání měnit)
- termín pro podání přihlášek od 1. do 20. února 2024
- zůstává i papírová verze přihlášky (SŠ zaevidují do elektronického systému)
- nově stačí doložit obyčejné kopie případných příloh k přihlášce (lékařské potvrzení, doporučení z poradenského zařízení) – originál si však dobře uschovejte, SŠ si může předložení vyžádat
- prospěch ze ZŠ bude pro SŠ volitelným kritériem pro přijetí
- výsledky JPZ 14. května 2024 v elektronickém systému (nově až po náhradním termínu přijímaček)
- odpadá zápisový lístek
- odvolání proti nepřijetí se formálně zachová, ale předpokládá se minimální využití (odvolat se bude možné v případě pochybení v řízení)
- pravidla pro 2. kolo přijímacího řízení obdobná jako pro 1. kolo
- výsledky 2. kola do konce června 2024
- od třetího kola (včetně) dále bude přijímací řízení v gesci SŠ, jako doposud
CERMAT SPUSTIL WEB K DIGITALIZACI PŘIJÍMAČEK NA SŠ
Nové webové stránky www.prihlaskanastredni.cz obsahují informace a návody, jak se budou uchazeči o studium na střední škole od příštího roku přihlašovat k přijímacímu řízení. Web je rozdělen do čtyř sekcí: pro rodiče a žáky, pro základní školy, pro střední školy a nejčastější dotazy.